איך לנהל קבוצות פייסבוק (Facebook Groups) של גופים מסחריים/ציבוריים/גופי תקשורת?

לפני כמה חודשים עלתה ב"כאן'' הסדרה ''וואי וואי וואי''. עם עלייתה היוצרים פתחו לה עמוד עסקי שלא קרה בו הרבה, כלומר עלו בו הצצות והיו כמה לייקים ותגובות של חברים. וזהו. אז אמרתי ליאיר (אגמון, היוצר) - מה אתם עושים? תפתחו קהילה, זה הרבה יותר מתאים. המחשבה מאחורי העצה (שהתבררה כטובה) הייתה שהצופים של הסדרה הם בדיוק האנשים שעליהם הסדרה מדברת, והם בטוח ירצו להגיב, ולהסכים או לא להסכים, ומה יותר הגיוני מלתת להם מרחב ממוקד לעשות את זה. ולא רק מקום בו יוכלו לצפות בהצצות.  

אז פתחנו קהילה שמאוד הצליחה.

אם ישאלו אתכם מה אתם הכי אוהבים בפייסבוק, מה תהיה התשובה?  ועוד קודם, מה יהיו שלושת הדברים הראשונים שבכלל יעלו לכם בראש? כתרגיל מחשבתי תנסו – ותכתבו לי בתגובות.

אם היו שואלים אותי בנקודת הזמן הזו (זה משתנה כמובן), הייתי עונה: ''עובדות לא חשובות'', ''כל התשובות נכונות'' ופוסטים של חברים. לא במקרה יש ברשימה שלי שתי קבוצות פייסבוק.

זה לא במקרה כי אחרי שנים בהן כולנו התרגלנו לצרוך בפייסבוק לא מעט מסרים שיווקיים הנשענים על תקציבי פרסום (כמות) ולאו דווקא על תוכן (איכות) כולנו רוצים משהו אותנטי ומחבר יותר שנוכל לקחת בו חלק. קהילות עונות על הצורך הזה. גם בפייסבוק מבינים את זה, וגם גופים שונים, כלומר כל מי שאינו אדם פרטי, מבינים את זה.

במשך שלוש השנים האחרונות יצא לי לנהל ולהקים כמה קבוצות/קהילות ביחד עם עוד חברים וחברות, מוכשרים ומוכשרות, והנה כמה טיפים שהם בעצם תשובות לשאלות אמיתיות שעלו באוויר או עמדו בחלל החדר.

מתחילים:

אגב, כלל ברזל: לא תמיד יש נכון ולא נכון, תחשבו מה נכון לכם, ותמיד תסמכו על האינטואיציה שלכם. הרבה פעמים קבוצות לוקחות אתכם לכיוון מסוים שלא צפיתם, ובמקרים משמחים מאוד הן מצליחות מעבר למשוער, מה שמביא לעיסוק בסוגיות נוספות.

רגע, יש לנו כבר עמוד עסקי, כדאי לפתוח **גם**  קבוצה? 
בהנחה שיש בתחום העיסוק שלכם זווית שיכולה ללכד סביבה אנשים וקהילה – אז כן, גם. פשוט כי קבוצות ועמודים עסקיים לא משרתים אותו צורך. גם אם כבר יש לכם עמוד עסקי, קבוצות מאפשרות לטפל בעולם התוכן שלכם מזווית אחרת, לפגוש את הקהל שלכם בצורה שונה, ליצור תוכן ספציפי יותר, משתף ומפרה, הרבה פעמים בצורה שלא תתאפשר בעמוד עסקי.

לדוגמה: ''הארץ'' פתחו קהילה בשם ''שומרי מסך'' לדיונים על קולנוע וטלוויזיה. הקבוצה היא מטעם מדור התרבות (ותת המדורים קולנוע וטלוויזיה) של עיתון ''הארץ'' ולכאורה לא תדעו את זה אם לא תבדקו/תהיו עירניים לדבר. אז למה להארץ יש אינטרס לקבוצה כזו? א' – כי הם באמת באים מאהבה לדבר וכי יש הצדקה לקהילה כזו במובן שיש על מה לדבר כל הזמן ובטח עם עליית הסטרימינג, ב' – הרבה יותר קל (וזול אגב) לקשר לכתבות ופרוייקטים של הארץ בנושא קולנוע וטלוויזיה דרך קהילה מטורגטת היטב (כל החברים בקבוצה כנראה מתעניינים בקולנוע וטלוויזיה. איזה פלא). בדומה, הלונדון טיימס פותחים קבוצות לפי תחומי עניין, למשל קבוצה שעוסקת בברקזיט ומנוהלת בידי חמישה עיתונאים מהמערכת. הם הגדילו ועשו וגם הזמינו את חברי הקבוצה למשרדיהם בכדי לתת פידבק על הקהילה. מקסים בעיניי.


אני יודע מה אני מוכר/מי אני בעמוד העסקי, אבל איך לבחור זווית לקבוצה?

כאן העצה הכי טובה היא פשוט להשתמש בהיגיון. תרגיל מחשבתי:  אתם בעלים של בית ספר דמוקרטי ומאמינים בדרך הזו. בהמשך לזאת, הקהילה שלכם צריכה לעסוק ביתרונות של החינוך הזה ובהשקפת העולם הזו, לעורר דיונים בנושא, גם לטובה וגם לשלילה, להביא דוגמאות מהעולם, לייצר ערך ולעורר עניין, להקשיב לדעות של גולשים אחרים. כלומר, **לא** למכור את בית הספר ואת שנת הלימודים הקרובה בקבוצה. לפחות לא במרכז העשייה.


איך לקרוא לקבוצה?

בהתאם לסעיף הקודם, גם השם צריך לשקף את מוקד הדיון בקבוצה ולאו דווקא את המותג שלכם/הבריף שיצאתם איתו לדרך (שיכול להיות למשל - אנחנו רוצים לקדם את הפודקאסט שלנו). הכי חשוב שיהיה נהיר, מסקרן ועם קופרייטינג טוב. אני מוצאת שהכנסת מילים עמומות אך בולטות עוזרת, דוגמאות: הקבוצה הקוסמית של נשות הדיגיטל, עליית המכונות, אנשי העולם החדש. ו/או מילים שמבטאות השתייכות, דוגמאות: התוכניסטים, סופר גירלז, אי אפשר להוציא את הבחורה מהקיבוץ. כלומר, זה ממש בסדר אם הגוף/עמותה/מוסד שעומד מאחורי הקהילה, לא יוזכר בכותרת. 

איך מתחילים? 
התפתחות של קהילה אחרי שהיא יוצאת לאוויר היא הרבה פעמים לא צפויה. עם זאת, לפחות לגבי ההתחלה – צריך לדאוג שזו תהיה מושכלת ולסמן וי על כל ''הברזלים''. ככלל הייתי ממליצה:

  • לחשוב על קהל היעד ולהגדיר אותו (הכוונה לסיעור מוחות על בירה, כלומר לא צריך להזמין מחקר במיקור חוץ, אם יש גרעין אמיתי וצורך סביבו יכולה להיווצר קהילה -  תדעו לשרטט את קהל היעד די בקלות)

  • לדאוג למיתוג – כאמור, לבחור  שם (טוב!) לקבוצה ולחשוב על קאוור בולט ומגניב ופיתרון לפוסטים של פינות קבועות וכולי (אם אתם מגוף ציבורי/עמותה – כן, אני יודעת שאין לכם גרפיקאי, תנחומיי ו-תילחמו!)

  • להגדיר מי האדמינים – אדמין טוב או אדמינית טובה יהיו שילוב בין אדם שהוא כותב ועורך מוכשר עם חוש לאנשים ולדיונים, אבל גם אחד כזה שיודע עבודה שחורה מהי – לטובת אישור, ניטור ושאר מנהלות. אפשר גם לחלק את העבודה השחורה ואת העבודה היצירתית בין אדמינים שונים לפי החוזקות שלהם. לקבוצות גדולים מומלץ בחום למנות מספר אדמינים, גם כדי לטפל בשוטף, וגם כי מטבע הדברים כל הזמן עולות סיטואציות שדיון מושכל עליהן עוזר להגיע לפיתרון הנכון (מחיקת פוסטים, מריבות בין גולשים ושאר מרעין בישין. בקיצור – האנושות)

  • במידה וזו קהילה שמשלבת גם עורכי תוכן וגם אנשים יוצרים/כותבים מבחוץ - למשל מדענים, יוצרים, עיתונאים, חשוב לערב אותם ולרתום אותם. הטיפ שלי: לפתוח קבוצת ווטסאפ משותפת שתאפשר תקשורת מהירה, הרבה מהרעיונות הטובים מתחילים מהבלחה בווטסאפ

  • לחשוב על 4-5 תכנים ראשונים + רעיונות לפינות קבועות, וגם חשוב מאוד - פוסט ראשון עם הרבה השראה והכי לא מכירתי שיש. מעין ''אני מאמין''. אותו תסמנו כ"announcement" כך שיהיה בולט בראש הקבוצה

  • להתחיל בהשקה שקטה כמה ימים – להזמין חברים ואנשים שאתם יודעים שיש להם עניין, רשת ראשונה של קהל חזק שיתמוך ויפרגן

  • להיות חמודים ולאהוב בבני אדם (זו אגב עצה לכל מנהל של קבוצה, 24/7. אי אפשר לשנוא את הקהילה שלך ולהתלונן על חברים בה, זה מורגש בעשייה אחר כך) {אוקיי, יש מצב שעליתי על עצה טובה לכל בן אדם באשר הוא}


להגדיר את הקבוצה כפרטית או כציבורית? (אלו האפשרויות שקיימות כיום, בוטל הנושא של סודית) 

כאמור, אני מתייחסת בפוסט הזה בעיקר לקבוצות של גופים מסחריים וכולי, לכן מבחינתי אין התלבטות בכלל – להגדיר כציבורית במטרה להגיע לכמה שיותר אנשים ולתת גם למי שאינו חבר הזדמנות לחקור את השטח ולרפרף בדיונים.  רגע, הקבוצה נהייתה המונית מדי ויש מלא ''זבל'' בקבוצה? תעברו לסעיף הבא

הקבוצה נהייתה המונית, מה לעשות?
''ככה באו לי צרות טובות''. כן, זה קורה לפעמים, קבוצות מצליחות מעל למשוער, וכשזה קורה זה הרבה פעמים מפתיע, אבל אם חושבים על זה קצת מגלים שזה לא באמת מפתיע. ''חיות כיס'' מצליחה כל כך כי היא נוגעת בנושאים כלכליים שרלוונטיים לכולנו בצורה נגישה כל כך. אנשים צמאים לזה. כשפתחנו את הקבוצה הקוסמית לנשות הדיגיטל בישראל – זה היה במטרה ליצור מרחב בטוח לתוכן ודיגיטל לאחר שראינו שהרבה פעמים בקבוצות עם גברים הדיונים מזלזלים (חשוב להדגיש שבאופן כללי אנחנו כמובן אוהבות בנים). גם כאן הקבוצה ישבה על צורך מסוים. וכשיש צורך, ההמונים נוהרים לקבוצות. אז מה בכל זאת עושים כשהקבוצה נהיית המונית? קודם כל – שמחים בהצלחתה, ומקבלים את העובדה שככל שיצטרפו יותר אנשים אמנם משהו מהקסם הראשוני יאבד, אבל היא גם תתפתח ותגדל.   

ואז, כדי  לשמור אותה רלוונטית וממוקדת כמה שיותר, ממליצה על שני דברים – 1. להציב בפני כל מצטרף חדש שאלות סינון. רק מי שעונה – נבחנת האפשרות לצרף אותו. השאלות גם מאפשרות לנו להכיר את האנשים שרוצים להיכנס לקהילה, אבל בעיקר מהוות מבחן רצינות ומאפשרות לנו לטפל בבקשות ההצטרפות בצורה הדרגתית יותר, פשוט כי אנחנו בוחנים הצטרפות רק עבור מי שמילא את השאלון. 2. מאשרים את כל מי שמגיע לו להיכנס (כלומר מילא את הטופס), **אבל** ממש לא חובה לאשר את כל הפוסטים. זה ממש בסדר לא לאשר את כל הפוסטים, בטח שלא המסחריים והמוזרים (וכן יהיו כאלה, לא מעט, כי לפעמים מפספסים ומוסיפים אנשים שבאו רק להספים), אבל גם כאלו שאתם חושבים שלא תורמים לדיון. זו הקבוצה שלכם ותרצו לשמור אותה מעניינת, כאדמינים של הקבוצה/קהילה אתם עורכים לכל דבר. כן, אנשים ישלחו לכם הודעות בפרטי – למה הפוסט שלי לא אושר, ובסוף הם יתרגלו ויתמודדו ואולי אפילו יבינו – יש המון תנועה בקבוצה ואנחנו לא מאשרים הכל, ואין כאן שום דבר אישי. לסיכום, תקבלו את כל מי שמגיע לו להיכנס, אבל לא חובה לאשר כל פוסט – כי אתם רוצים לשמור על התוכן בקבוצה ענייני וטוב. כלומר בהתלבטות של האם לאשר את כולם או לאשר את כל הפוסטים, לדעתי עדיפה האפשרות של לאשר את כולם אך לא את כל הפוסטים. זה יותר ראוי והגון. 

לכתוב בקבוצה כפרופיל האישי שלי או בתור העמוד העסקי? 
אני בעד להשתתף בדיונים גם כפרופיל האישי כי זה יוצר תחושה יותר נעימה, בלתי מתווכת ובלתי מעונבת. בנוסף, יש אפקט וואו לזה שעיתונאים או יוצרים מדברים בגובה העיניים עם חברי הקהילה. עם זאת, בעוגנים או פינות שהן מקבילות יותר ליצירת התוכן בעמוד העסקי ואין ממש חשיבות למפרסם אותן – בדרך כלל אפרסם בשם העמוד העסקי. הסיבה לכך היא שאני אוהבת שיש ניראות לעמוד העסקי שעומד מאחורי הקבוצה. לא כל הזמן, לא בבוטות, אבל כן מדי פעם ליצור תוכן ייעודי לקבוצה בתור העמוד. זה נותן מסגרת טובה.

בטוח שכחתי כמה דברים, תוסיפו בתגובות?