11.12.2015 מאת סתיו זיו 

 

חשבתי לכתוב קצת על דמותה הכללית של מי שאני חושבת שתהיה מנהלת עמודי פייסבוק טובה, כי רבות מדובר על הפלטפורמות השונות, על קידומים ממומנים ועל קמפיינים ויראליים (בעולם שבו כל אחד רוצה תוצר ויראלי האם המילה הזו כבר לא מתרוקנת מתוכן?), אבל כמעט ואין שיח על האדם שמאחורי המסך, וזה מצחיק כי אני מכירה המון אנשים טובים שהם אלה שעושים את ההבדל עבור העמודים שלהם, ולא שום דבר אחר. הפוסט מנוסח בלשון נקבה כי זה הבלוג שלי ואני יכולה לעשות בו מה שאני רוצה :) אבל הוא פונה גם לגברים החביבים. 

 

1. בעלת יכולות כתיבה ועריכה - פוסטים טובים צריכים להיות קצרים, לעניין, בלי הרבה סימני קריאה (התוכן צריך להיות סימן הקריאה). סטטוסים טובים הם כאלה שערכו, מחקו, קיצרו ושילבו בהם מילים משעשעות, מפתיעות ושאינן שיווקיות.  יכולות כתיבה ועריכה מאפשרות לשבור את התבניות המשמימות של הסטטוסים שבדרך כלל רואים בעמודים עסקיים ולהגיש לגולשים משהו אחר, נעים יותר, ובשביל זה חייבים להיות אנשים כותבים.

 

2יודעת לספר סיפור (To tell a story) – קצת מזכיר את הנקודה הראשונה, אבל כאן מדובר על היכולת לספר לגולשים שלנו בעמוד סיפור מתמשך, עם התחלה, אמצע וסוף. כולנו אוהבים ספרים וסרטים משום ההתפתחות, ההפתעות והגיבורים שבהם. כל מותג יכול לספר סיפור, החוכמה היא למצוא את הסיפור הנכון. לפעמים תספרו סיפור שהגולשים לא יאהבו או יתחברו אליו, אין בעיה, המשיכו לסיפור הבא. לכולנו יש ספר שאנחנו פחות אוהבים ליד המיטה, וספר אחד שקראנו בשקיקה והלך איתנו ימים אחרי. העניקו לגולשים משהו שיגרום להם לזכור אתכם בחיוך. 

 

3. נכנסת לראש של צוקרברג מעת לעת – בין כתיבת סטטוסים ומענה לגולשים, אשת פייסבוק טובה תהיה כזו שכל הזמן עירנית למגמות שמשתנות בפייסבוק חדשות לבקרים. הפיד הופך להיות וידאו אוריינטד? אולי יש מקום לשנות את הדרך בה אנו משגרים סטטוסים לאוויר העולם. פייסבוק פותחת סקשן של קניות? אולי כדאי לפתוח חנות בפייסבוק במקום להפנות גולשים לחנות האונליין החיצונית.

 

4. אשת העולם הגדול - ולא רק צוקרברג יכול לרמז לנו על כיוונים שכדאי לנו ללכת אליהם. אין מה לעשות, ישראל נמצאת מאחורי העולם בחדשנות במדיה החברתית. אשת פייסבוק טובה תעקוב אחר מגמות וטרנדים בעולם על מנת לדעת מה הולך להיות הדבר הבא בסושיאל. מוזמנים לפנות אליי באישי על מנת לקבל כמה מקורות טובים ששווה לעקוב אחריהם.

 

5.בעלת הבנה של הפלטפורמות השונות –  קצת יוצאת מפייסבוק בסעיף הזה כי רבים מאיתנו מנהלים עוד פלטפורמות.

אז בטוויטר יש רק 140 תווים, יהיי! אנחנו מבינים את היכולות של הפלטפורמה. הממ, לא. לכל פלטפורמה יש סגנון, טרמינולוגיה ואופי משלה, אלו דקויות שרק מי ששוחה בכל הפלטפורמות יכול ויכולה להבין. מנהלת רשתות חברתיות טובה מכירה את כל הפלטפורמות ויודעת ללוש את התוכן כך שיתאים לכל אחת מהן. לעיתים תכנים מסויימים כלל לא יתאימו, אז עדיף לוותר. מנהלת רשתות חברתיות טובה לא תעלה על דעתה לשתף אוטומטית תוכן מפייסבוק בטוויטר. אין דבר מטרחן יותר מכפילות תוכן שמשולחת לעוקבים שלנו בחוסר רגישות. (יחסית, אל תקחו קשה)

 

6.אוהבת אדם ואמפתטית  מתוקף המגע התמידי עם גולשים צריך לדעת לאהוב אותם ולהשקיע בהם גם כשלא נוח לנו. זאת אומרת לענות בנימוס לגולש ששואל אותה שאלה כל יומיים, ולסייע לגולשת עם שאלה שמאוד לא חשובה לנו, אך חשובה לה. מי שנוהגת כך גם מגלה שהגשת סיוע לאנשים שב'שולי עמוד הפייסבוק' חודרת עמוק. פעמים רבות הגיעו אליי דרך גורמים שלישיים תודות נעימות על סיוע בבקשות שכבר הספקתי לשכוח. תהיו בני אדם טובים ורק אז מנהלי עמודים עסוקים, תמיד.

 

7.בעלת קול אותנטי – מישהי שחושבת תמיד איך אפשר לחדש, להפתיע, ולהגיש דברים אחרת. זיכרו – תמיד, אבל תמיד, תוכלו לכתוב סטטוסים ולצרף תמונה משאטרסטוק. באמת שאף אחד אחד לא ייקח מכם את התענוג המפוקפק בזה. אבל האם בזה נרצה להסתפק? לאאאאא.

 

8.עירנית לתרבות פופולרית ואירועים פנים-פייסבוקיים -  כבר דיברתי בעבר על הסכנה שבהיסמכות על 'גאנט חודשי' - קובץ ובו אירועים חשובים כגון יום השוקולד הבינלאומי ויום החסה הישראלי. עם כל הכבוד לאירועים אלו, בפייסבוק קורים דברים שמעניינים הרבה יותר את הגולשים שלנו. בהמשך לזאת - הישענות על אירועים אלו תעניין אותם הרבה יותר, ואת זה אומרת מישהי שממש אוהבת את החסה שלה פריכה וחגיגית. זנחו את הגאנטים החודשיים לאלתר, שרפו אותם! או לפחות השליכו לסל המחזור שעל הדסקטופ.

 

9. בעלת רצון לשבור את התבניות השיווקיות שמגיעות מלמעלה ומהצדדים – אוי, אוי, אוי, כמה קשה לפעמים להסביר את הנקודה הזו לאנשים. פייסבוק אינו המקום להודעות יח"צ או הודעות לעיתונות. הבעיה העיקרית בתחום זה היא בארגונים בהם הדובר או הדוברת הם גם אלו שמנהלים את הפייסבוק on the go, ובמשרדי פרסום בהם הפוסטים עוברים לאישור של מנהלי שיווק וחוזרים מקוצצי-כנפיים, מוכתבים ובעיקר לא פייסבוקיים. מנהלת פייסבוק טובה תבקש להילחם בזה מלחמת חורמה, להסביר (שוב ושוב ושוב) לאותם אנשים שהפייסבוק הוא מדיום שאלרגי לדיוור שיווקי. תילחמו על זה, אלו הפנים שלכם, ומחקרים מוכיחים שקומוניקטים מזיקים לעור הפנים של מנהלי עמודים. 

 

10.חמושה בהומור וציניות (במידה) – היש דבר יותר נפלא מלקרוא סטטוס משעשע? גם עמודים עסקיים יכולים להיות משעשעים, ומצחיקים. גם הומור עצמי עובד נהדר, אל תפחדו מלצחוק על חשבונכם כמותג, הגולשים שלכם לא יחשבו שאתם פחות טובים, להיפך - הם ירגישו שאתם מדברים אליהם בגובה העיניים. אל תחששו גם מציניות, אך היזהרו מלהפריז בה, שכן ציניות+הפרזה עלולה להתפרש כהתנשאות על הגולשים שלנו.

 

11. מבינה את המצב המנטלי של הבוסים שלה ומורדת מרד (חיובי) בהם - כדרכם של בוסים, הרבה פעמים הם רוצים לקבל את הריטיינר השמן מהלקוח ולהמשיך הלאה, במסעם אל הבינוניות הנעימה. תמרדו בהם, עמוד הפייסבוק שאתם מנהלים הוא כרטיס הביקור שלכם, וגם שלהם למען האמת! תצליחו והם ישמחו לקחת חלק בהצלחה. 

 

*הרשומה בחסות העמותה להפיכת פייסבוק למקום נעים לבריות. מוזמנים להצטרף שכן כרגע העמותה כוללת רק אותי וכלבת גולדן רטריבר ג'ינג'ית שמנמנה