בהצדעה: עמוד הפייסבוק של תאג"ד (וכמה מילים על Transmedia storytelling)

הרעיון של Transmedia storytelling נטבע לראשונה על ידי הנרי ג'נקינס כשזה ניתח את ההרחבות הדיגיטליות סביב מטריקס, הטרילוגיה של האחיות ואשובסקי, וכמובן הסרטים האחרונים בהם קיאנו ריבס נראה טוב.  

ולענייננו, אני מאוד אוהבת לראות שעושים Transmedia storytelling, רואים את זה בעיקר בחו"ל, ולכן שמחתי מאוד להבחין בזה גם כאן בארץ בדמות הפעילות הדיגיטלית של הסדרה החדשה של ציון רובין ''תאג"ד'' (וכבוד לכוח התסריטאי הנשי שמאחורי הסדרה- נועם נבו ויעל כץ, מעריצה וכו').

המכניקה שמאחורי טרנס מדיה סטוריטלינג (נראה לי שאפשר כבר לעבור לעברית) היא בעצם לקחת סדרת טלוויזיה או סרט ולהעניק להם הרחבות דיגיטליות מסקרנות– זה יכול להיות כל דבר האמת, החל ממשחקי מחשב (כמו במטריקס), דרך יומן משימה שעולה לרשת ונראה בדיוק כמו הדבר האמיתי של נאס"א (כמו שעשו בסרט The Martian, להציל את מארק וואטני בשבילכם) ועד מיניסייט שמציע לגולשים להיכנס לסמארטפונים של הדמויות ולראות על מה הן מתכתבות (כמו ב'שחקן זר' שממש לא הייתי מחסידיה אבל הרעיון היה מאוד טוב).

לא חושבת שצריך להרחיב על היתרונות שבהרחבות האלה, הן מאפשרות לעשות רה-קונסטרוקציה לסיפורים, כמו גם לטשטש את הגבול שבין פיקציה למציאות וכך להכניס את הגולשים לתהליך היצירה ולעורר אינגייג'מנט, הפרמטר הכי חשוב כשמדברים היום על הצלחה של כל דבר בערך בסושיאל מדיה. 


ומה עוד? לשמור את הסדרה או הסרט בתודעה גם לאחר יציאתו לאקרנים (במקרה של סרט) או עמוק אל תוך הפרקים (במקרה של סדרה), ליצור עולם עשיר וקוהרנטי סביב הסדרה או הסרט, ולהגיע לקהלים חדשים בלי עלות נוספת של מדיה (רבים מאיתנו מתחילים לצפות בסדרות או סרטים בעקבות המלצה שקיבלנו מחברים- אותו Social proof שרבות דובר ועוד ידובר עליו בהקשר של התנהגות גולשים). ולכן שיחה ערה בסושיאל = סיכוי טוב להגיע לנתח צופים גדול יותר, בטח בעולם שבו אף אחד כבר לא רואה קדימונים בטלוויזיה (חוץ מאימא שלי, היי אימא).


לקבלת עמוד הפייסבוק של תאג"ד, המסדר יעבוד לדום. 


אז מה הם עושים נכון?

1.פריימינג. אולי הדבר הכי ברור מאליו ולכן מתחילה איתו. עקרונית, כל הפרקים של הסדרה עולים לוי.או.די ולרשת. הם יכלו פשוט לירות עלינו את הפרקים במלואם ולהמשיך הלאה. אבל יש בעמוד עבודת פריימינג חכמה שלוקחת את רגעי השיא ומעלה רק אותם, כך גם מתקבלים קטעים קצרים המותאמים לקשב הנמוך של הגולשים. טוב, זה ממש ברור מאליו, בואו נמשיך הלאה.

2.OBM – ראשי תיבות של Occasion-Based Marketing, ובשפת הקודש – שיווק מבוסס אירועים, אחיו התאום של ה- RTM, שיווק בזמן אמת, אהוב ליבי. יש התייחסות בעמוד לאירועים וחגים, אבל מהזווית הייחודית של הסדרה. למשל, ברכת שנה טובה, כאן למטה, או הפוסט הזה שהעלו בבלוג ובפייסבוק לכבוד יום הכיפורים.  


3.שפה. ובעצם הסעיף הקודם לא היה עובד אלמלא השימוש בשפה ייחודית. עמוד הפייסבוק של תאג"ד משתמש בשפה הצבאית בכלל, ובשפה של הסדרה בפרט, גם בעמוד הפייסבוק, וכך מחזק עוד יותר את אותו סיפור חוצה פלטפורמות. ומעבר לזה, השימוש בשפה הייחודית מאפשר למנהלי העמוד ליצור משהו נעים עם הגולשים, הם רודים בנו אבל זה בסדר, כי זה הנרטיב, וזה הסיפור, וזה עוד נדבך שמאפשר לנו להרגיש כאילו אנחנו חלק מהסדרה, חלק מתהליך היצירה. שפה היא דבר כל כך חשוב לעמודי פייסבוק, ואין מזה מספיק כאן בארץ. 

4.בלוג. בבלוג של יס, שראוי להחמיא לו בכל עת, וגם הפעם, יש ריאיונות עם השחקנים, אבל גם כאן, בהתאם לשפה הצבאית ולשפה של הסדרה. כך יוצא שבעצם הריאיון הוא עם השחקן שמגלם את הדמות, אבל השאלות שנשאלות הן על פי הנרטיב של הסדרה. זה יוצא מאוד מעניין וגורם לך להיקשר עוד יותר לדמויות, וגם לאנשים שמאחוריהן.

5.קטעים ייחודיים ושימוש במובילי דעה רלוונטיים – ישנם קטעי וידאו שהופקו במיוחד, בנוסף לפרקי הסדרה. למשל, קטעים בהם שגיא ביטבוקס, דמות מוכרת מאוד בקרב קהל היעד (שלדעתי הוא בעיקר אנשים אחרי צבא, אבל אחרי צבא לייט, כאלה שרק השתחררו לפני 1-3 שנים), מגיע ופוגש את הדמויות לסשן קצר של שיחה ותיפוף עם הפה (שזה דבר מוזר אם תשאלו אותי).


אז כאמור, מצדיעה, והאמת שיש פוטנציאל אדיר לתכנית הזו, למשל – להשתמש בכבשה של בן לולו לאמירות נגד התעללות בבעלי חיים, בשירה נאור וברומן המתהווה שלה עם מישהי ששכחתי את שמה כדי להפיץ מסרים בעד להט"ביות ועוד ועוד.

באמת עמוד פייסבוק כיפי מאוד, ואני ממש מקווה שנראה עוד הרחבות דיגיטליות מעוד תכניות וסרטים כאן בארץ, כי מגיע לנו יותר מזה.

 

נ.ב - הדבר היחיד שהוציא אותי מ''המטריקס'' המאוד איכותי שבנו בעמוד הפייסבוק של תאג"ד, זה האפס סובלנות (מצרפת דוגמה מטה) כלפי המלנקקים לפרקי הסדרה באתרים בלתי חוקיים לצפייה ישירה. זה קצת משעשע האמת, מנהלי העמוד מוחקים את התגובות שיש בהן קישורים לאתרים אלו ורודים בגולשים שאסור לשים לינקים כאלו בעמוד, אבל הם עושים זאת בשפה מאוד רשמית וזה פתאום מאוד שונה מהשפה בפוסטים של העמוד. 

 

 

באופן אישי הייתי ממשיכה בקו ובשפה של העמוד הפייסבוק גם כאן, ומתבדחת בתגובות לאותם מלנקקים סוררים. נניח - ''חייל, אסור לשים קישורים לאתרים לא חוקיים בעמוד שלנו, אם לא תמחק במיידי, נזמין לך קלימרו" (הכינוי למשטרה צבאית בצבא, ס.ז).

 

יאללה, שיהיה בהצלחה, ואם קראתם עד כאן- משוחררים.